alistriathlon.blogg.se

En triathlets träningsblogg. Från barbapappa (som kan förvandla sig till en lekplats), till Ironman Kalmar 2013

Gör jag inget annat än tränar? Löpning och Simning!

Publicerad 2012-11-06 13:31:45 i Allmänt,

I går måndag så tog jag mod till mig och skulle springa en runda med min muskelsträckning som sakta blir bättre och bättre och när jag värmt upp känns sträckningen inte alls. Så jag började springa med min nya fotpod. Som larmar om fottakten är för låg.  Oj vad den larmade hela tiden stegtakten skall ligga på minst 90 på ena benet men jag kom aldrig upp till mer än 86 som max och medel låg på 82 steg i minuten. Så det var ett konstant vibrerande från klockan... försökte öka hastigheten men det gick inte heller då pulsen hela tiden låg i zon5 med 96% av maxpuls. Så det fick helt enkelt vara för låg takt så. Med det nya löpsteget så kan det vara så att det är för högt vilket bäst lämpar sig för farter över 4.15min/km. Jag får helt enkelt låta tiden utvisa så lär pulsen sjunka och jag kan öka takten....Eller kanske sänka steget lite... Tuffa bud i mellerud....
Hur som helst sträckan gick bra och så fort har jag inte sprungit innan 4.8km totalt...vilket inte är speciellt långt men med tanke på nytt löpsteg som känns i vader och ben samt att jag inte sprungit så mycket innan och inte nu på flera månader så får det helt enkelt bli små ökningar vill juh inte dra på mig en muskelsträckning på det andra benet också.
 
Ja just det.... De skall släppa 350 nya platser till Ironman Kalmar.  Är lite sugen men frågan är om jag hinner bli så pass tränad att jag reder ut det. Är främst löpningen jag är orolig för...herregud springa en mara när jag idagsläget springer bara en tiondel... Simningen och Cyklingen skulle jag nog snart klara sedan får man väl promenixa runt på löpningen...Mmm svåra val...Återkommer i frågan...
Det absolut jobbigaste är nog att då får jag juh byta överskriften på bloggen: barbapappa till Ironman.... jättejobbigt...verkligen ;-)
 
Slutligen morgonens simning då... upp 5.30 i simhallen 5.50 och i bassängen 6.00 .... Sedan massa intervaller av varierande fart och hastighet. totalt 2km blev det idag och i ett bra tempo på ca 2.20/100m märks så väl att träningen ger effekt...tappar i vikt samtidigt som kroppsformen omfördelas så mage försvinner och axel och bröst samt armpartiet ökar.... samt benen ökar också förstås.  Efter simningen så känns det så jävla skönt...hela dagen ligger framför en och man är pigg som fasiken.... Funderar på när jag skall ge mig på att springa nästa gång... kroppen får bestämma men kanske på fredag...Om allt kännns bra....
 
Må så gott så länge! Och ta tillvara solen när den väl visar sig.
 
/Barbapappa
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Henrik Ahlqvist

40år. Bor i villa inne i Kalmar med mina två underbara odågor till katter, de gulliga ligisterna Doris och Smurfan. Kallas för Alis sedan jag var barn som en förkortning av mitt efternamn därav namnet på bloggen. Jobbar som fastighetsmäklare. Förvaltar lite egna hus samt försöker mig på lite daytrading ibland. Med ett nyligen funnet intresse för triathlon.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela